Kolegium Sądu Najwyższego wydało uchwałę w sprawie publicznej działalności sędziów nie dającej się pogodzić z zasadą ich niezawisłości

Na witrynie Sądu Najwyższego 9 maja 2025 r. zamieszczona została uchwała Nr 2/05/2025 Kolegium Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 2025 r. w sprawie zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Sądu Najwyższego, dotycząca działalności publicznej sędziów nie dającej się pogodzić z zasadą ich niezawisłości.

Sama uchwała jest bardzo zwięzła i składa się raptem z dwóch paragrafów merytorycznych (trzeci mówi o niezwłocznym wejściu uchwały w życie). W pierwszym z nich Kolegium SN przypomina, przywołując przy tym zasadę trójpodziału władzy, o obowiązku zachowania przez sędziów bezstronności i nieangażowania się w debaty i spory o charakterze politycznym:

Kolegium Sądu Najwyższego, uznając, że zasada trójpodziału władzy opiera się na założeniu odrębności i niezależności władzy sądowniczej od pozostałych władz i że zasada ta stanowi dla sędziego gwarancję niezawisłości, a dla stron postępowania – gwarancję bezstronnego rozpatrzenia sprawy, zwraca się do sędziów Sądu Najwyższego o rozwagę w podejmowaniu dodatkowej aktywności na rzecz władzy ustawodawczej lub wykonawczej oraz udziału w debacie o charakterze politycznym. Zgodnie z art. 178 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej sędzia nie tylko nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego, ale także prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z zasadami niezależności sądów i niezawisłości sędziów.

W drugim paragrafie Kolegium SN wskazało już konkretny przykład takiej działalności sędziów, sprzecznej z wymogami bezstronności i niezawisłości, jakim jest udział w pracach komisji legislacyjnych przygotowujących plany „naprawy” wymiaru sprawiedliwości przez obecny rząd:

Kolegium Sądu Najwyższego, mając na uwadze brzmienie art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi o prawie do rozpatrzenia sprawy przez niezależny, bezstronny i niezawisły sąd, uznaje, że sędziowie Sądu Najwyższego nie powinni brać udziału w procesie tworzenia prawa, zarówno w powołanych w tym celu komisjach, jak i jako autorzy opinii, jeżeli prowadzi to do zaangażowania w spory o charakterze politycznym i publicznej identyfikacji sędziów ze stronami konfliktu między partiami politycznymi. W aktualnej sytuacji z takim zaangażowaniem i identyfikacją wiążą się prace legislacyjne związane z reformą wymiaru sprawiedliwości prowadzone we współpracy z przedstawicielami władzy wykonawczej. Powyższe stanowisko Kolegium Sądu Najwyższego nie dotyczy organów reprezentujących Sąd Najwyższy.

Jest to oczywiste nawiązanie do przedstawionego niedawno przez Ministra Bodnara projektu ustawy „o przywróceniu ładu konstytucyjnego w sądownictwie”, który jak wskazywaliśmy również na naszej stronie, jest oczywiście sprzeczny z konstytucyjnymi gwarancjami niezależności wymiaru sprawiedliwości, w tym zwłaszcza z art. 180 Konstytucji, w myśl którego niedopuszczalne jest usunięcie sędziego w drodze ustawy.

Projekt ten jest oparty na wcześniejszych projektach przygotowanych przez Komisję Kodyfikacyjną Ustroju Sądownictwa i Prokuratury, działającą przy Ministerstwie Sprawiedliwości. W jej skład wchodzi obecnie pięciu sędziów, w tym jej przewodniczący, Krystian Markiewicz, do niedawna prezes Stowarzyszenia Sędziów Polskich „IUSTITIA”. O kontrowersyjnych postulatach i wypowiedziach tak całego stowarzyszenia, jak i stricte jego byłego prezesa – w tym zwłaszcza deklarowanym przez niego braku potrzeby trzymania się „litery ustaw” – informowaliśmy niedawno na naszym portalu.

Być może więc uchwałę tę można odczytywać jako ogólną krytykę postaw i działalności sędziów ze stowarzyszenia „IUSTITIA”, którą swego czasu Krajowa Rada Sądownictwa określiła w ten sposób:

Działalność części członków Stowarzyszenia „Iustitia”, którzy jako „sukces” określają doprowadzenie do destabilizacji państwa polskiego oraz wzywają organy instytucji unijnych do wdrażania wobec państwa polskiego procedur naruszeniowych i nakładania kar finansowych stanowi nie tylko zagrożenie dla obywateli, ale jest też przykładem niedopuszczalnej i sprzecznej ze statutem stowarzyszenia działalności politycznej, identycznej z działalnością typową dla partii politycznych.

– co niedawno przypomniał Prezes Instytutu Ordo Iuris, Mecenas Jerzy Kwaśniewski.

Uchwała sama w sobie nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Art. 22 § 1 ustawy o Sądzie Najwyższym, przywołany jako jedna z podstaw prawnych jej wydania, stanowi jedynie, że: Kolegium Sądu Najwyższego (w skład którego, zgodnie z art. 21 ustawy, wchodzą Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Prezesi poszczególnych izb SN oraz sędziowie wybrani przez zgromadzenia sędziów izb SN na okres 3 lat) przygotowuje stanowisko w sprawach związanych z działalnością Sądu Najwyższego oraz współdziała z Pierwszym Prezesem Sądu Najwyższego w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Sądu Najwyższego.

Więcej światła na sens uchwały rzuca druga z przywołanych podstaw prawnych, czyli § 34 Regulaminu SN, który, niejako uzupełniając art. 22 ustawy, stanowi, że:

Kolegium Sądu Najwyższego może z własnej inicjatywy podjąć uchwałę w ważnych sprawach Sądu Najwyższego, w szczególności dotyczących […] zachowań sędziów Sądu Najwyższego, ocenianych jako uchybiające godności urzędu lub podważające zaufanie do ich bezstronności lub niezawisłości […].

Innymi słowa uchwała ta może okazać się istotna dla celów wykładni pojęcia „działalności publicznej nie dającej się pogodzić z zasadami niezależności sądów i niezawisłości sędziów”, która to działalność, zgodnie z art. 72 § 1 pkt 4 Ustawy o Sądzie Najwyższym oraz art. 107 § 1 pkt 5 Prawa o ustroju sądów powszechnych, może stanowić podstawę odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziego.

Źródło ilustracji: Adobe Stock.

Przegląd prywatności
Obserwator Praworządności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ciasteczka te wspomagają mechanizmy analityczne śledzące odwiedzane strony i podejmowane interakcje, śledzące czas spędzony na stronie oraz zwiększające jakość danych funkcji statystycznych. Włączenie tych ciasteczek pomaga nam ulepszać nasze strony internetowe.

Marketing

Ciasteczka te wspomagają śledzenie efektywności naszych kampanii marketingowych. Włączenie tych ciasteczek pomaga nam lepiej dostosowywać nasze kampanie reklamowane do naszych odbiorców.