PKW wezwała ABW do udzielenia informacji o ustaleniach w sprawie finansowania kampanii Rafała Trzaskowskiego

Dopiero co wczoraj (17 czerwca) opisaliśmy sprawozdanie z wyborów prezydenckich, przyjęte dzień wcześniej przez PKW, wskazując, że nie ujęto w nim należycie wielu wątpliwości związanych z kampanią wyborczą, na czele z kwestią finansowania tak zwanych spotów profrekwencyjnych, w rzeczywistości zachęcających do głosowania na Rafała Trzaskowskiego. Tymczasem tego samego dnia, już po ukazaniu się naszego wpisu, opinię publiczną obiegła wieść, że PKW zwróciła się do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z wnioskiem o udzielenie informacji o działaniach ABW właśnie w tej sprawie. Czyżby PKW tak błyskawicznie zareagowała na nasze uwagi krytyczne? Nie do końca.

Przypomnijmy, że tuż przed I turą wyborów dziennikarze ustalili, że zarejestrowana w Austrii firma Estratos, kierowana przez polityków węgierskiej opozycji i należąca do amerykańskiego funduszu powiązanego z Partią Demokratyczną, zorganizowała kampanię internetową wspierającą kandydaturę Rafała Trzaskowskiego na prezydenta Polski. W ramach tej kampanii z dwóch profili Facebooku, o nazwie „Wiesz jak nie jest” oraz „Stół dorosłych”, dystrybuowane były, w ramach płatnej promocji, krótkie spoty, w których zachęcono do głosowania na Rafała Trzaskowskiego oraz atakowano jego głównych kontrkandydatów – Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena. W sprawie pojawił się również udział czynników rządowych – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (w skrócie NASK – podmiot podległy Ministrowi Cyfryzacji, którego zadaniem jest między innymi walka z dezinformacją w Internecie) wydał komunikat, który można uznać za dezinformowanie opinii publicznej. W komunikacie tym mianowicie w szczególności zasugerowano, że spoty miałyby w rzeczywistości być prowokacją wymierzoną w Rafała Trzaskowskiego, wspierającą jego kandydaturę w sposób jedynie pozorny – nie przedstawiono jednak żadnych argumentów za tą tezą.

Co natomiast szczególnie istotne, to do dziś nie wiadomo, kto właściwie sfinansował tak produkcję, jak i płatną promocję spotów. W swoim pierwotnym komunikacie, wydanym jeszcze przed ustaleniami dziennikarzy co do roli spółki Estratos, NASK sugerował, że mogły to być podmioty zagraniczne. Z kolei według kolejnych ustaleń dziennikarzy, przedstawiciele Estratosa twierdzili, że spoty zostały zamówione i opłacone przez polski podmiot – odmówili jednak ujawnienia, przez kogo konkretnie.

W świetle powyższego, należy zadać pytanie, czy nie doszło tutaj do złamania przepisów polskiego Kodeksu Wyborczego, która zakazują przyjmowania od podmiotów zagranicznych tak wpłat na rzecz komitetów wyborczych, jak i korzyści majątkowych o charakterze niepieniężnym (art. 132, 506 i 507 Kodeksu).

W sprawie głos zabrali między innymi przedstawiciele Kongresu Stanów Zjednoczonych Ameryki, którzy zaapelowali do Komisji Europejskiej o jej wyjaśnienie. Również Międzynarodowa Misja Obserwacyjna Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie wskazała (w swoim Oświadczeniu o wstępnych ustaleniach i wnioskach) niejasności związane z finansowaniem powyższych spotów jako jedno z najważniejszych naruszeń, do jakich doszło w trakcie kampanii wyborczej.

Nie powinno zatem dziwić, że sprawa została podjęta również przez PKW, czyli organ, którego pierwszorzędnym zadaniem, zgodnie z art. 160 § 1. pkt 1 Kodeku wyborczego, jest sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem prawa wyborczego. Jak we wtorek (17 czerwca 2025 r.) ustalili dziennikarze portalu niezalezna.pl, przewodniczący PKW, sędzia Sylwester Marciniak, zwrócił się do ABW z wnioskiem o udzielenie niezwłocznie – w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia odebrania pisma – informacji o działaniach Agencji w sprawie. Jak wynika z opublikowanej przez dziennikarzy treści tego pisma, informacje te miałyby dotyczyć między innymi następujących kwestii:

Czy ABW ustaliła dane administratora stron/profili prowadzonych na platformie Facebook: „Wiesz jak nie jest”, „Stół Dorosłych”? Czy ustalone zostały dane osoby, która wgrała spoty reklamowe na te profile, przygotowała te spoty reklamowe, opracowała kampanię reklamową, oraz kto i z jakich źródeł opłacił kampanie reklamowe?

Czy ustalone zostało źródło finansowania/podmiot finansujący w/w kampanie reklamowe w Internecie? Czy zabezpieczone zostały dane przelewów, logowań, sprzęt informatyczny w siedzibach podmiotów personalnie powiązanych —współorganizujących nagrywanie reklam, takich jak Fundacja Akcja Demokracja? Kiedy te czynności zostały podjęte? […]

Czy ABW poddała analizie korelację czasową, oraz w zakresie publikowanych materiałów — występującą pomiędzy publikacjami umieszczonym na profilach „Wiesz jak nie jest”, „Stół Dorosłych” oraz na profilach polskich parlamentarzystów, w tym między innymi: Cezarego Tomczyka, Adama Szłapki, Sławomira Nitrasa? Proszę o przedstawienie analizy przygotowanej przez ABW w tym zakresie.

Należy jednak w tym miejscu zaznaczyć po pierwsze, że pismo to, mimo iż ujawnione dopiero wczoraj, zostało opatrzone datą 1 czerwca 2025 r.

Po drugie, prawdziwość pisma została potwierdzona wczoraj przez Rzecznika Krajowego Biura Wyborczego, Marcina Chmielnickiego, który wskazał, że:

Prośba ta wiązała się z obowiązkiem PKW przygotowania sprawozdania z wyborów prezydenckich.

W momencie jednak publikacji artykułu Niezależnej sprawozdanie z wyborów zostało już przyjęte przez PKW i opublikowane na jej stronie. Jak informowaliśmy wczoraj, do kwestii wątpliwości co do finansowania kampanii wyborczej odniesiono się w nim bardzo pobieżnie, zaznaczając jedynie, że Komisja pochyli się nad tym przy okazji badania sprawozdań finansowych komitetów wyborczych.

Co więcej, opinii publicznej nie została w ogóle podana informacja nie tylko na temat tego, w jaki sposób ABW ustosunkowała się do pytań zadanych przez przewodniczącego PKW, ale także dotycząca tego, czy w ogóle udzieliła na nie odpowiedzi, mimo iż termin na nią upłynął najprawdopodobniej ponad tydzień temu.

Tym bardziej należy wyrazić ubolewanie, że kwestie poruszone w tym piśmie, które, jak wskazał przywołany wyżej Rzecznik PKW, zostało sporządzone w związku z przygotowywaniem sprawozdania PKW z wyborów, niemal w ogóle nie zostały ostatecznie poruszone w tymże sprawozdaniu. Pod tym względem sprawozdanie wyraźnie kontrastuje in minus z oświadczeniem Misji Obserwacyjnej OBWE, w którym, jak wskazano wyżej, wyczerpująco opisano wątpliwości związane z nietransparentnym finansowaniem kampanii na rzecz Rafała Trzaskowskiego, dokładnie dokumentując przejawy prowadzenia tejże przez podmioty trzecie.

Źródło ilustracji: Wikipedia.

Przegląd prywatności
Obserwator Praworządności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ciasteczka te wspomagają mechanizmy analityczne śledzące odwiedzane strony i podejmowane interakcje, śledzące czas spędzony na stronie oraz zwiększające jakość danych funkcji statystycznych. Włączenie tych ciasteczek pomaga nam ulepszać nasze strony internetowe.

Marketing

Ciasteczka te wspomagają śledzenie efektywności naszych kampanii marketingowych. Włączenie tych ciasteczek pomaga nam lepiej dostosowywać nasze kampanie reklamowane do naszych odbiorców.